Pienryhmätunnit

Pienryhmätunnit Kangasalla

Mobiili Fysioterapian palveluihin on kuulunut alusta saakka fysioterapeutin ohjaamat PhysioPilates-tunnit. Palvelutarjonnan laajentuessa mukaan ovat tulleet myös Jooga, FlowJooga ja ÄidinHetki- ja Vauvahierontakurssit.

Kaikki ryhmämme ovat pienryhmiä, joihin mahtuu maksimissaan 10 henkilöä. Ryhmien pysyessä maltillisen kokoisina osallistujien yksilöllinen huomiointi ja tavoitteellisen tunnin suunnittelu onnistuvat paremmin. Kaikki ohjaajamme ovat fysioterapeutteja tai alan opiskelijoita.

Lämpimästi tervetuloa tutustumaan ja nauttimaan lempeän liikkeen positiivisista vaikutuksista.

 

Syksyn 2020 pienryhmät pyörähtivät käyntiin elokuussa ja nykyinen kalenteri on voimassa joulutaukoon, eli  20.12.2020 saakka. Kaikki kurssimme ovat kestoltaan kuusi viikkoa ja niinpä syksy on jaettu kolmeen kuuden viikon mittaiseen kurssijaksoon. Kalenteri on täynnä hyvää liikettä ja positiivista energiaa, jotka auttavat syksyn tuulissa. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan!

 

 


Tuntitarjonta

PhysioPilates

PhysioPilates on fysioterapeutin ohjaamaa pilatesharjoittelua, jonka pohjana on Joseph Pilateksen luoma kehonhallintamenetelmä. Kaikilla PhysioPilates-ohjaajilla on taustalla Suomen Terveysliikuntainstituutin tarjoama laaja pilates-ohjaajakoulutus, mikä on myös Suomen Pilates yhdistyksen hyväksymä koulutus.

Pilatesharjoittelu on monipuolista ja sopii niin huippu-urheilijoille kuin vasta liikuntaa aloittelevillekin. Se haastaa harjoittelijaansa hyvin monella tasolla. Säännöllisen pilateharjoittelun avulla voidaan kehittää mm. nivelliikkuvuuksia, lihasvoimaa ja -hallintaa sekä kestävyyttä ja tasapainoa. Harjoittelun avulla on mahdollista saavuttaa vahva, mutta samalla joustava ja hallittu keho. Pilates auttaa tuntemaan oman kehomme entistä paremmin ja tiedostamaan sen keskiasento, jolloin myös kehon nivelet ja lihakset kuormittuvat tasapuolisesti.

Harjoitteissa edetään oman hengityksen tahdissa, joten hengityksen kuulostelu ja pallean aktivointi tulevat tutuiksi. Menetelmän pääperiaatteisiin, hengityksen lisäksi kuuluvat myös tarkkuus ja keskivartalon voiman kehittäminen. Pilatesmenetelmä auttaa Sinua tiedostamaan ryhdin ja asennonhallinnan kannalta keskeiset keskivartalon tukilihakset; lantionpohjan, poikittaisen vatsalihaksen ja pallean ja käyttämään niitä tehokkaasti niin, että liikehallinta säilyy haastavammissakin tilanteissa. Pilatesharjoittelu vaatii myös keskittymistä, joten se tarjoaa tekijälleen myös hetkeen pysähtymistä, arjen kiireistä irrottautumista ja rentoutumista.

Tuntikuvaukset

PhysioPilates - Helppo on tarkoitettu pilatesharrastuksen alkumetreille sekä pilatesmenetelmän periaatteiden kertaukseen. Tunneille edetään pikkuhiljaa haastetta lisäten. Keskivartalon syvän tuen löytäminen, palleahengitys ja keskittyminen auttavat kehittämään kehonhallintaa, nivelten liikkuvuutta, tasapainoa ja tärkeää rentoutumisen taitoa.

TerveSelkä/Helppo Pilates Selkävaivat aiheuttavat yhdessä muiden tuki- ja liikuntaelin vaivojen kanssa eniten sairauspoissaoloja Suomessa. Tämä ryhmä on suunnattu henkilöille, joilla on tai on ollut selkäkipujaksoja. Tunnilla edetään rauhassa ja opitaan löytämään selän keskiasento. Tavoitteena on vahva, mutta samalla joustava, liikkuva ja hyvin voiva selkä. Tunti sopii hyvin myös aloittelijoille.

MobiiliPilates-keskitaso pilatesmenetelmän periaatteet (hengitys, keskivartalon ydintuen aktivointi ja näiden yhdistäminen) on jo hallinnassa ja voit keskittyä haastamaan kehoa vieläkin enemmän. Mukavaa vaihtelua kehonpainoharjoitteluun tuo erilaiset pienvälineet, kuten pilatespallo, -rengas, -rulla ja kuminauha).

FlowPilates on Sinulle sopiva ryhmä, kun pilatesharjoittelu on jo tuttua ja haluat nautiskella pilateksen flowsta. Tunnilla edetään soljuvasti liikkeestä toiseen oman hengityksen tahdissa. Kehon liikkuvuutta, voimaa, hallintaa ja tasapaino haastetaan myös eri pienvälineitä (pilatespalloa, -rengasta, -rullaa ja kuminauhaa) hyödyntämällä.

MobiiliMies on miesten oma PhysioPilates-ryhmä. Ryhmässä liikutaan äijämäisen letkeästi. Tunti kehittää kehonhallintaa, tasapainoa ja liikkuvuutta sekä rauhoittaa hektisen arjen keskellä. Tunnin jälkeen on aina hyvä fiilis, vaikka alkuun keho tuntuisikin rautakankimaiselta. Ja huumori auttaa paljon, jos liikkuvuus meinaa olla hieman hukassa.

MobiiliMamma - Äiti&Vauva Pilates sopii hyvin äidin ja vauvan ensimmäiseksi yhteiseksi harrastukseksi. Pilatesmenetelmän periaatteisiin pohjautuvat harjoitteet ja äitiysfysioterapeutin ohjeistus auttavat raskauden jälkeisessä palautumisessa. Liikkeelle lähdetään lempeiden ja kuulostelevien harjoitusten sekä hengityksen avulla houkutellen keskivartalon syvät tukilihakset töihin. Muistutellaan kehoa hyvästä keskiasennosta sekä vauva-arjen ergonomiasta. Hiljalleen harjoitteisiin lisätään haastetta, jokaisen äidin yksilöllinen palautuminen huomioiden. Vauvat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan ryhmään, tai voit tulla myös yksin nauttimaan omasta hetkestä.

Jooga

Keskiviikon joogatunti on kuin tutkimusmatka. Voit osallistua tunnille aivan ensikertalaisena ilman mitään aiempaa joogakokemusta, tai voit olla jo kokenut harjoittelija. Liikkeiden kehittelyvariaatiot mahdollistavat sen, että samalla tunnilla voi erilaisesta taustasta ponnistavat ryhmäläiset harjoitella turvallisesti. Tunti alkaa läsnäoloharjoituksella. Sen jälkeen tehdään asanaharjoitusta, jossa joogisen perinteen liikkeet seuraavat toisiaan. Liikkeeseen yhdistetään tietoinen hengitys antamaan asanalle suuntaa ja tukea. Hengitystä voidaan harjoitella myös erillisillä pranamaya- eli hengitysharjoitteilla. Tunti päättyy harjoituksen kokoavaan rentoutumisosioon ja lyhyeen meditaatioon.

Joogaharjoittelu vahvistaa kehon hermo-lihas-faskiakudosten yhteispeliä. Käytännössä tämä tarkoittaa lihasvoiman ja -kestävyyden, tasapainon ja koordinaation parantumista. Joogaharjoittelu puhuttelee kehomieltä. Tämä näyttäytyy henkisten ominaisuuksien, kuten määrätietoisuuden ja energian lisääntymisenä sekä oman voiman, rytmin ja tilan tunnistamisena. Jooga hoitaa!

 

FlowJooga

FlowJooga edustaa joogan tyylisuunnista ns. modernia koulukuntaa, missä liikkeitä yhdistellään hengityksen johdattamana. Tunnit rakentuvat aina oppilaiden tarpeista ja liikkeitä tehdään omaa kehoa kuunnellen. Joogatunti sisältää harjoituksen lisäksi pienen alku- ja loppurentoutuksen. Itse harjoitus voi keskittyä voiman ja joustavuuden kehittämiseen, mutta myös kireyksien poistamiseen ja rentouden löytämiseen.

Joogatuntien lempeä ilmapiiri toivottaa jokaisen osallistujan tunnille sellaisena kuin on ja tarjoaa uusia oivalluksia oman kehon toiminnasta, anatomisista linjauksista sekä työkaluja kehon ja mielen väliselle yhteydelle.

HUOM! FowJooga-tunnit ovat tauolla Sofian äitiysloman ajan.

 

Järjestämme säännöllisiä pilates-, jooga ja muita hyvinvointikursseja Kangasalan toimipisteessämme, tervetuloa kokeilemaan! Katso tästä aikataulu ja tuntikuvaukset.

 

PhysioPilates harjoitttelua Tampereen seudulla - fysioterapeutti Jenni Kettunen


Äidin hetki-kurssi (3x + 3x)

Äidin hetki on kokeneen fysioterapeutin vetämä pienryhmä kaikille äideille synnytyksen jälkeen. Ryhmään voi osallistua, kun itse tuntee olevansa valmis jättämään vauvan hetkeksi toisen hoitoon. Jos vauva- ja pikkulapsiarki on vienyt huomiosi ja synnytyksestä on jo vuosi tai pari, olet edelleen tervetullut voimaan paremmin ja tukemaan omaa keskivartalon hallinnan parantumista.

Ryhmässä tehdään keskivartalon hallintaa parantavia liikkeitä, koko kehoon kohdistuvia lempeitä liikkeitä, lantionpohjan lihasten harjoitteita ja kehoa huoltavia harjoitteita. Jokaisella ryhmäkerralla myös tietoa ja pieni rentoutushetki lopuksi.

Voit ilmoittautua halutessasi kolmen kerran starttikurssille tai myös heti perään jatkuvalle kolmen kerran jatkokurssille. Kun ilmoittaudut viimeistään 27.7.2020 saat kurssit etuhintaan; yksi kurssi 48€ (norm. 51€) tai molemmat kurssit yht. 92€.

Kurssi toteutuu torstaisin 13.-27.8.2020 (starttikurssi) ja 3.-17.9.2020 (jatkokurssi)

Vetäjänä fysioterapeutti Hanna Jokinen

Ilmoittautumiset ja lisätiedot: fysio.hannajokinen@gmail.com TAI 040 7561 485 (tekstivisti/WhatsApp-viesti)

 

» Tutustu myös äitiysfysioterapiaan ja vauvahierontaan!

 


Pienryhmä harjoittelu ja yksilöllinen ohjaus

Ryhmätuntien lisäksi on mahdollista varata aika myös yksilöpilates-tunnille, jossa tunnin rakenne suunnitellaan ja toteutetaan täysin osallistujan toiveiden pohjalta. Yksilötunnilla voidaan esimerkiksi paneutua johonkin haastavaan liikkeeseen syvemmin ja etsiä ratkaisu ongelman poistamiseksi.


 

Pienryhmätunnit Kangasalla

Tervetuloa pilates-, jooga- ja kehonhuoltotunneillemme!

Viikkoaikataulun muutokset ja mahdolliset lisätunnit ilmoitamme tässä sivuillamme sekä Facebook-sivullamme.